Vad är KBT?

KBT står för kognitiv beteendeterapi. Det är en sammanslagning av kognitiv terapi och beteendeterapi. Som namnet antyder arbetar man med tankar och beteenden, men även med känslor och vad som händer i kroppen. Utgångspunkten är att hela människan hänger ihop och att alla dessa delar påverkar varandra. Såklart påverkar också situationen och sammanhanget vad vi gör och hur vi mår.

Chatta med en psykolog specialiserad på KBT

börja här

Inom KBT pratar man även om vad som gör att vi människor beter oss som vi gör. Ofta drivs vi av de omedelbara konsekvenserna som följer på vårt agerande. Om du blir utskälld eller blir av med något viktigt, är det mindre sannolikt att du kommer göra det beteendet igen. Om du får beröm eller får något positivt, är det istället mer sannolikt att du kommer göra det beteendet igen. När vi får syn på varför vi gör som vi gör, har vi enklare att förändra det vi vill göra annorlunda för att närma oss våra långsiktiga mål.

Varför välja KBT?

Det har forskats mycket på KBT. KBT är en psykologisk behandlingsform som har evidens vid flera olika typer av besvär. Du ges en förklaringsmodell till varför du mår som du gör och får verktyg som du kan använda dig av för att må bättre. Psykologen guidar, stöttar, uppmuntrar, lär ut kunskap och är med dig på resan till att kunna göra de saker du vill göra och må bättre. Om du lockas av tanken på ett sådant samarbete är det här behandlingsformen för dig.

Behandling med KBT

Den behandling du får med KBT är anpassad till de besvär just du söker för. Vanligen innehåller en KBT-behandling samma grundmoment, nämligen:

  • Bedömning – du får svara på frågor och fylla i formulär
  • Beteendeanalys – du undersöker en situation i detalj
  • Psykoedukation – du får info om det besvär du söker för
  • Målformulering – du väljer ut dina behandlingsmål
  • Hemuppgifter – du får göra övningar på egen hand hemma
  • Avslut – du sammanfattar, utvärderar och gör en vidmakthållandeplan

Det är några steg att gå igenom, och det kan kännas frustrerande i början. Du kom ju för att få konkreta strategier, varför så många frågor? När kommer verktygen? Det är då viktigt att hålla i. En grundlig bedömning lägger grunden för terapin. Ni kan på så sätt säkerställa att ni jobbar med rätt saker och då ökar chansen att du kommer att få ett bra resultat av terapin.

Att få resultat tar oftast några veckor till några månader. Allt går inte spikrakt uppåt men förhoppningsvis märker du över tid att du börjar må bättre. Om något inte känns bra eller om du skulle må sämre, är det viktigt att ta upp det med psykologen så att ni kan utvärdera och se om du behöver något annat.

Vilka verktyg används?

Vilka verktyg psykologen lär ut beror på vilka problem du brottas med. Här kan du se exempel på interventioner man kan jobba med.

  • Självregistrering – du får föra dagbok över tankar, beteenden och känslor 
  • Exponering – utmana dig i en jobbig situation, våga vara närvarande och se att du kan hantera att vara kvar
  • Beteendeexperiment – testa att göra något på ett nytt sätt, och se vad som händer
  • Undersöka negativa tankar – vrida och vända på tankar och se på dem från andra perspektiv
  • Beteendeaktivering – du förändrar dina beteenden i riktning mot dina mål

Vad kan man få hjälp med?

Du kan få hjälp med flera olika saker, exempelvis:

  • Depression
  • Stress
  • Oro
  • Panik
  • Social fobi
  • Specifik fobi
  • Tvång
  • Sömnproblem

Artiklar om KBT

Klimatångest
Bakterier och ångest
Norsk metod mot ångest
10 sätt att lindra din ångest