Vad är panikångest?

Panikångest är ett mycket kraftigt ångestpåslag som känns fysiskt i kroppen. Att få panikångest någon eller några gånger i livet är helt normalt. Det är vanligt att få en ökad benägenhet för panikångest när man är stressad.

Chatta med en psykolog specialiserad på panikångest

börja här

Panikattacker är inte farliga och man kan inte dö eller bli galen av att få en panikattack. Kroppen reagerar snabbt med flera symptom, men de klingar av med tiden. En panikattack går vanligen över inom 10 minuter.

Vad är paniksyndrom?

Man kan också hamna i en spiral av panikångestattacker som kan bli hindrande socialt eller på jobb och skola. Då är det vanligt att man blir rädd för nästa panikattack, börjar undvika aktiviteter eller situationer för att inte få panikattacker och får tankar om att man håller på att bli galen. Då kan man ha fått något som heter paniksyndrom.

Det är olika vilka aktiviteter eller platser man undviker. Några vanliga saker många med paniksyndrom undviker är:

  • Åka buss
  • Gå på bio
  • Gå i affär med mycket folk
  • Träna
  • Dricka kaffe

Att åka buss, gå på bio eller vara i affär med mycket folk undviks ofta av rädsla för att få en panikattack i en instängd situation som är svår att fly från. Träning och kaffe undviks vanligen av rädsla för att de ska väcka kroppsliga symptom som liknar en panikattack.

För att få paniksyndrom ska man ha haft besvär med panikattacker och symptom som hör ihop med dem i minst en månad.

Symptom vid panikångest

Det finns flera symptom på panikångest. Vilka symptom man har varierar från person till person. Vanliga symptom är:

  • Bultande hjärta
  • Ökad puls
  • Svettningar
  • Skakighet
  • Obehag i bröstet
  • Känsla av att tappa andan
  • Illamående
  • Yrsel
  • Tankar på att tappa kontrollen eller bli tokig
  • Domningar, stickningar

Att kroppen får sådana här symptom är helt naturligt. Kroppen tror att den befinner sig i fara och de här symptomen kommer för att man snabbt ska vara redo att fly eller slåss för att överleva. 

Om du får nya symptom från hjärtat är det en klok idé att boka en läkartid för att utesluta fysisk sjukdom.

Orsaker till panikångest

Det finns flera möjliga orsaker till att man får en panikattack. När man känner stress på jobb eller skola, en jobbig händelse sker, vid sömnbrist eller när man slappnar av efter en tuff period är vanliga omständigheter då man kan få en panikattack.

Panikattacker kan också komma helt plötsligt, utan att du har någon aning om varför. En plats, en tanke eller ett kroppsligt symptom kan trigga en panikattack.

Behandling av panikångest

Panikångest är mycket obehagligt och om du misstänker att den har övergått i paniksyndrom behöver du vanligen få professionell hjälp. Det finns bra behandling att få vid panikångest. Såväl KBT som antidepressiva läkemedel har effekt. Även en kombination av KBT och läkemedel har effekt. Effekten av terapi är mer varaktig än effekten av medicin.

Vad innebär det att få behandling med KBT för panikångest? 

Du och din psykolog kommer tillsammans att kartlägga dina panikattacker med tankar, känslor, beteenden och hur det känns fysiskt för dig i kroppen. Du kommer att få lära dig mer om hur panikångest fungerar. Ni kommer sedan att göra en individuellt anpassad behandlingsplan utefter dina besvär och mål med behandlingen. 

Vanligen får du öva dig på att närma dig och vara kvar i kroppsliga upplevelser, tankar och situationer du är rädd för, för att på så sätt kunna lära om och se att det inte är farligt. Det kallas för exponering. Din psykolog stöttar dig i att se till att du på ett tryggt sätt ska kunna gå på bio eller åka buss igen.

Artiklar om panikångest

Klimatångest
Bakterier och ångest
Norsk metod mot ångest
10 sätt att lindra din ångest