Vanliga frågor

Hur fungerar videosamtal?

Du kan använda mobiltelefon, dator eller surfplatta för videosamtal. Inför samtalet behöver du ge din webbläsare tillgång till mikrofon och kamera.

Ett samtal är 25 minuter och det är viktigt att du är på ett ställe där det är lugnt och stilla under samtalet. Du behöver också ha en stabil internetuppkoppling.

Hittar du ingen bra tid?

Om du inte hittar någon bra återbesökstid att boka, skriv då till din psykolog under ”Meddelanden” och be hen lägga upp fler tider eller bestämma en tid med dig.

Om du vill ha en tid snabbare än vad din valda psykolog kan erbjuda, boka då gärna en tid hos någon av våra andra erfarna psykologer genom att trycka på ”byt psykolog”.

Osäker eller har frågor?
Maila info@dinpsykolog.se

Tekniska problem med videosamtal?

Om du inte kommer in i ditt videomöte eller om det skulle vara några andra problem så följer du denna guide för att felsöka:

https://dinpsykolog.se/om-video-och-ljud-inte-fungerar/

Avboka eller omboka videosamtal?

Om du behöver avboka ditt möte så kan du göra det genom att i tjänsten trycka på ”avboka”. Om du vill omboka så avbokar du först och bokar sedan en ny tid som passar.

Du får alltid tillbaka din avgift när du avbokar mer än 24h före.

Om det är mindre än 24 timmar till videomötet eller om du uteblir debiteras du enligt regionens riktlinjer 400 kr.

Den allra viktigaste anledningen att anmäla ett återbud i god tid är att någon annan behövande då kan få tiden istället. Därför gäller regeln om återbud även dig som har frikort samt dig som är under 20 år. Även om du normalt inte skulle ha betalat för ditt besök kan du alltså bli betalningsskyldig.

Hur fungerar det med frikort?

Din Psykolog är en del av den offentliga sjukvården och frikort gäller även hos oss. Om du har ett frikort är ditt besök kostnadsfritt.

Om du ännu inte uppnått nivån för frikort (1400 kr i patientavgifter under en tolvmånadersperiod) registrerar vi dina besök automatiskt, detta gäller om du är folkbokförd i en region som är ansluten till e-frikort. Om din region inte är ansluten behöver du själv registrera dina kvitton hos din vårdcentral eller region.

På 1177.se kan du läsa vad som gäller för din region.

Kan jag byta psykolog?

Om det av någon anledning inte skulle fungera mellan dig och din psykolog finns det möjlighet att byta. Tryck då på ”Byt psykolog” vid tidsbokningen.

Behöver jag ladda ned någon app?

Nej det behövs inte! Vi använder ett system som fungerar direkt i webbläsaren.

Fungerar tjänsten på mobiltelefonen, datorn och surfplatta?

Absolut! Din Psykolog fungerar på alla enheter, mobiltelefon, datorn eller surfplattan. Välj själv!

Erbjuder ni andra språk än svenska?

Vissa av våra psykologer erbjuder även behandling på engelska och andra språk. Läs under psykologens beskrivning eller maila oss på info@dinpsykolog.se så får du veta vilka psykologer som jobbar på andra språk än svenska.

Var vänder jag mig med frågor?

Om du har frågor gällande din behandling vänd dig då i första hand till din terapeut.

Har du tekniska frågor gällande själva tjänsten? Maila oss på info@dinpsykolog.se. Under vardagar 09-17 så gör vi vårt bästa för att svara dig inom några timmar.