Blyghet eller social fobi?

By 8 april, 2022juli 5th, 2022No Comments

Vad innebär det att vara blyg?

Att vara blyg innebär att du känner dig nervös eller osäker i vissa situationer när du är med andra. Till exempel när du träffar någon för första gången eller om du behöver tala inför en grupp. Du kanske känner dig blyg när du är träffar dina nya kollegor för första gången, men inte när du är tillsammans med dina vänner som du känt i flera år.

Det är vanligt att känna sig blyg, vissa känner så ofta och andra mer sällan. Det grundar sig ofta i en rädsla kring vad andra ska tycka och tänka om dig, och att du är mån om att inte säga eller göra något dumt. 

Att du känner dig blyg beror på att din hjärna tolkar situationen som skrämmande eller farlig, även fast den inte är det. Då skickas stresshormoner ut i kroppen, som påverkar hur du känner dig och kan ibland synas utåt.

Du kanske börjar stamma, orden kommer inte fram som du vill, hjärtat börjar slå hårdare, du känner dig varm om kinderna. Ibland lättar känslan efter sig själv när du börjar bli mer bekväm i situationen och du märker att det inte var så ”farligt” som du hade trott.

Men blygheten kan vara något som ställer till det för dig. Om du kanske inte vågar ta kontakt med någon som du skulle vilja prata med, eller att du inte vågar säga något viktigt som du har tänkt på.

Vad är social fobi?

Social fobi liknar blyghet men den stora skillnaden är att känslan av obehag är mer intensiv än vid blyghet. Det förekommer även oftare och begränsar dig mer. Medan blyghet är något som kanske får dig att hålla dig i bakgrunden eller bli mer försiktigt i sociala sammanhang, så kan social fobi få dig att helt undvika att träffa andra just för att det känns för jobbigt.

Du känner en stark rädsla inför att möta och bli granskad av andra och är orolig att andra ska märka att du är nervös eller att göra bort dig. Det här gör ofta att du slutar att göra de saker som väcker obehag. Du kanske börjar tacka nej när vänner bjuder in till fest, slutar att äta tillsammans med kollegorna på lunchrasten eller ringer inte det där telefonsamtalen som du behöver göra.

Förutom tankar på att det känns obehagligt så visar sig social fobi även i kroppen. Du kan till exempel känna dig illamående, få hjärtklappning, svettas eller bli orolig i magen. 

I stunden känns det skönt att undvika obehagliga situationer som gör dig rädd eller ger upphov till ångest, vilket gör att du fortsätter med det. Det är helt naturligt. Men på sikt kan undvikandet göra att du mår sämre.

Eftersom det begränsar dig och hindrar dig från att göra de saker som du vill eller behöva göra. Vilket kan göra att du känner dig ledsen eller besviken på dig själv. Du kanske känner att du inte lever ditt liv på det sätt du vill göra.

När kan det vara bra att söka hjälp?

När du känner att rädslan begränsar dig från att göra de saker som du vill eller behöver klara av i din vardag. Eller när du tar dig för vardagen men upplever ett stort obehag och att du behöver pressa dig. 

Det är viktigt att veta att det finns hjälp att få. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är till exempel något som är hjälpsamt för många som lider av social fobi. I en behandling får du bland annat lära dig mer om varför du reagerar som du gör och vad som händer i kroppen. Sedan får du successivt närma dig de situationer som du undviker, för att ge hjärnan en chans att lära sig att det som händer inte är farligt. Vilket ofta gör att man mår bättre på sikt.