Tillgänglighetsredogörelse för Din Psykolog

På Din Psykolog vill vi erbjuda tillgänglig vård av hög kvalitet för alla, oavsett vem du är eller var du bor. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra digitala tjänster utifrån ett tillgänglighets- och användbarhetsperspektiv.

Vår målsättning

  • Vi strävar efter att följa Web Content Accessibility Guidelines 2.1 AA, WCAG 2.1 AA.
  • Vi gör regelbundet användningstester för att förbättra våra tjänster.
  • Vi lyssnar på våra användares synpunkter och åsikter.

Denna tillgänglighetsredogörelse gäller för dinpsykolog.se, samt Din Psykologs appar för webb.

Vi arbetar för att bli ännu bättre

Din Psykolog uppfyller majoriteten av riktlinjerna från WCAG 2.1 AA. Det förekommer vissa brister ur ett tillgänglighetsperspektiv på dinpsykolog.se samt Din Psykolos appar för digitala vårdbesök för webb. Nedan följer en beskrivning av innehåll där vi arbetar för att bli bättre:

  • Samtliga knappar ska ha tydlig och läsbar text.
  • Förbättra kontrasten i vissa texter och interaktiva objekt.
  • Inkludera textalternativ för en del bilder och ikoner som saknar detta.
  • Formulärfält ska ge tydlig felinformation till användaren.
  • Tangentbordsnavigering ska förbättras.
  • Strukturen på landmärken (landmarks) ses över för att undvika upprepningar eller felplacerade element.
  • Under videosamtal finns idag inga live-undertexter. Vi undersöker tekniska lösningar för att på sikt stödja detta.

Kontakta Din Psykolog

Vi strävar alltid efter att förbättra tillgängligheten för våra tjänster. Om du upplever problem som ej är beskrivna på denna sida eller anser att vi inte uppfyller tillgänglighetskraven, var vänligen kontakta oss via mail nedan.

Kontakta oss på info@dinpsykolog.se

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning

Du kan kontakta Myndigheten för digital förvaltning, DIGG om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet.

Information ur ett tillgänglighetsperspektiv på våra tjänster

Din Psykolog uppfyller majoriteten av riktlinjerna från WCAG 2.1 AA. Det förekommer vissa brister ur ett tillgänglighetsperspektiv på dinpsykolog.se samt Din Psykologs appar för digitala vårdbesök. Innehållet som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt och vi arbetar för att bli ännu bättre inom dessa områden.

Kontrast

Vissa texter och interaktiva element har för låg kontrast, vilket kan försvåra läsbarheten för användare med nedsatt syn eller i utmanande ljusförhållanden.

Formulär

Vissa formulär saknar korrekt teknisk uppmärkning och ger otillräcklig felfeedback, vilket försvårar för användare med skärmläsare.

Textstorlek

Det kan vara svårt att förstora texten i vissa delar av hemsidan och patienttjänsten, vilket påverkar användare med synnedsättning.

Betalning

Vi använder en tredjepartslösning för kreditkortsbetalningar i våra appar men erbjuder även betalning via faktura.

Tangentbordsnavigering

Alla delar av hemsidan är ännu inte helt navigerbara med enbart tangentbord. Visuell fokusmarkering saknas i vissa webbläsare.

Hantera cookies

Cookie-hanteraren är svår att använda med skärmläsare eller tangentbord.

Textbeskrivning

Bilder och ikoner saknar ibland alternativa texter, vilket gör det svårt för skärmläsaranvändare att förstå innehållet.

Semantik

Vissa delar av vår kodstruktur har otillräcklig semantisk uppmärkning, vilket kan påverka hur innehållet tolkas av hjälpmedel.

Språk

Vi använder en tredjepartslösning för kreditkortsbetalningar i våra appar. Informationen om hur du fyller i dina kreditkortsuppgifter för användare med skärmläsare är alltid på engelska även om du har svenska som standardspråk i apparna.

Videosamtal

Under pågående videosamtal finns i nuläget inte möjlighet till undertexter, vilket begränsar tillgängligheten för personer med hörselnedsättning.

Orientering

Webbappen fungerar i både stående och liggande läge, men vissa delar är optimerade för stående vy på mobil.

Hur vi testar vår tillgänglighet

Vi har gjort en självutvärdering tillsammans med en tillgänglighetsspecialist som granskade flera delar av våra tjänster.

När vi utvecklar våra tjänster och förbättrar våra riktlinjer och designbibliotek testar vi tillgänglighet som en del av processen. Vi utför regelbundet användningstester, vilket vi har stor nytta av för att göra våra tjänster mer tillgängliga.

Den senaste granskningen utfördes: Juni 2025

Senast uppdaterad: Juni 2025