Sömnproblem

Kan Covid påverka sömnen?

By 5 april, 2022december 1st, 2023No Comments

Covid och symptom efteråt

Under de senaste två åren har Covid-19 snabbt spridits över världen och påverkat vår vardag. Lockdowns, restriktioner, munskydd, stängda restauranger och butiker, hålla avstånd och hemmajobb har varit vardag runt om i världen.

Många människor har fått samma sjukdom på kort tid. När man är sjuk i Covid har man vanligen symptom som hosta, snuva, nästäppa, andningssvårigheter, feber, förändrad smak och lukt, huvudvärk och värk i leder och muskler.

Oftast får man lindriga besvär och kan kurera sig själv hemma. Några blir allvarligt sjuka och behöver vård på sjukhus.

Majoriteten av de med lindriga symptom blir friska redan efter några dagar eller veckor. Bland de som blivit allvarligt sjuka och exempelvis fått sjukhusvård, är det vanligt att det tar längre tid att bli frisk.

En del personer som haft Covid får långvariga symptom, även kallat post covid eller långtidscovid. Då är det antingen så att vissa symptom inte går över trots att infektionen är över, eller så har nya symptom tillkommit efter infektionens slut.

De vanligaste psykiska symptomen att ha efter infektionens slut är:

Vi kommer gå in mer på kopplingen mellan covid och sömnbesvär.

Covid och sömn?

Så hur hänger Covid och sömnproblem ihop? Det ska vi nu ta och undersöka lite mer.

Det forskas för fullt på Covid och symptom som hänger ihop med Covid. Man försöker nysta i vad som är orsak och verkan.

Kan en infektion i Covid leda till sömnproblem? Hur många som får Covid får senare sömnproblem? Och hur många har kvar symptomen tre samt sex månader efter infektionens slut? Vilken behandlingsmetod är effektiv om man har sömnproblem efter en covid-19 infektion?

Man har sett att en del personer med post covid har svårt att somna eller sover dåligt. I vissa fall har man haft sömnproblem även innan man fick Covid, och de problemen har därefter förvärrats. I andra fall har man fått sömnproblem efter att ha haft Covid. Man tror att sömnproblemen kommer gå över av sig själva för de flesta, men några kommer troligen att utveckla insomni.

Insomni är när man har haft sömnproblem i minst tre månader. Man har svårt att somna, vaknar upp under natten och har svårt att somna om eller vaknar för tidigt. Man upplever dålig sömnkvalitet och fungerar sämre på dagen.

Sömnproblem efter Covid kan hänga ihop med en jobbig upplevelse under Covid, exempelvis efter intensivvård på sjukhus. Sömnproblemen kan också hänga ihop med stress, oro, nedstämdhet, smärta, andningssvårigheter eller domningar. Ibland finns det inte en tydlig orsak att peka på.

Vad kan du göra åt det?

Finns det något du själv kan göra för att förbättra dina sömnproblem? Jo, du kan testa de strategier man alltid kan använda sig av vid sömnbesvär. Vilka tips finns då att testa?

• Lägg dig samma tid och gå upp samma tid, varje dag (alltså även på helger). På så sätt hjälper du din kropp ställa in sin sovklocka.
  • Var lagom mätt och törstig när du lägger dig.
  • Undvik att dricka dryck med koffein timmarna innan läggning. Exempel på drycker med koffein är grönt och svart té, kaffe och coca cola.
  • Dra ner på eller om möjligt undvik att dricka alkohol. Alkohol brukar nämligen störa sömnen och försämra sömnkvalitén.
  • Se till att ditt rum är lagom mörkt och behagligt svalt. Välj lagom tjockt täcke. Ha mörkläggningsgardiner eller sovmask om det är hjälpsamt, ifall du störs av ljus.
  • Försök att inte göra andra aktiviteter i sängen. Sov och ha sex i sängen. Läs, jobba, se på teve, pilla med telefonen och grubbla på någon annan plats i hemmet.
  • Titta inte på mobil,  dator eller tv sista timmen innan du går och lägger dig. Det blå ljuset från skärmarna lurar hjärnan att tro att det är dag, varför den och du blir pigg och det kan bli svårt att somna.

Testa gärna de tips du tror på för just dig. Håll gärna i och prova några dagar eller veckor, eftersom det kan ta lite tid för kroppen att ställa om. Lycka till!

Behandling av sömnproblem

Om du tidigare kände igen dig i beskrivningen av insomni och besväras av det, kan det vara klokt att få behandling. Du kan såklart testa sömnråden ovan själv först, och se om det ger resultat. Men om inte, finns det hjälp att få.

Du kan exempelvis få behandling med Kognitiv beteendeterapi (KBT). Då jobbar du och din psykolog tillsammans för att du ska få må bättre. Exakt vad ni jobbar med beror på vad just du besväras av och vilka önskemål du har. Några vanliga moment att jobba med är:

• Kartläggning av sömnbesvären
  • Gå upp ur sängen när man inte kan somna för att få tillbaka kopplingen mellan säng och sömn
  • Korta ner tiden i sängen för att öka sömneffektiviteten
  • Jobba med avslappningstekniker
  • Göra en vidmakthållandeplan för hur man kan fortsätta arbeta på egen hand efter behandlingsslut

Om du vill ha hjälp med dina sömnproblem redan i dag är du varmt välkommen att boka ett första samtal med någon av våra legitimerade psykologer. Våra psykologer är vana vid att hjälpa människor komma ur sina sömnproblem.