Panikångest

Så blir du av med panikattackerna

By 21 september, 2020december 1st, 2023No Comments

En panikattack yttrar sig i form av rädsla eller ångest som kommer plötsligt och känns tydligt i kroppen. Panikattacken går över på kort tid men känslorna kan ligga kvar och påverka dig långt efter händelsen. Det är vanligt att bli rädd för att få fler panikattacker.

När du får en panikattack är det vanligt att du upplever flera av dessa symptom:

• Hög puls eller hårda hjärtslag
  • Darrningar, svaghetskänsla i kroppen
  • Andnöd/svårigheter att andas
  • Yrsel, svimningskänslor eller illamående
  • Svettningar, som kan leda till att du känner dig varm eller kall
  • Klump i magen
  • Stickningar, domningar i händer eller fötter
  • Känslan av ett tryck över bröstet
  • Tunnelseende
  • Svindel
  • Overklighetskänslor

Obehaget är ofta starkt och kan antingen triggas av en speciell situation, tankar, känslor eller kroppsliga signaler. Alternativt komma helt utan förvarning när du t.ex. slappnar av eller vilar. Det är inte ovanligt att tänka att du håller på att helt tappa kontrollen, bli galen eller t.o.m. dö.

De fysiska symptomen kan få dig att tro att du har en fysisk sjukdom,såsom en hjärtsjukdom, och det är ofta svårt att från början förstå att dina kroppsliga reaktioner bara är kroppens respons på ett upplevt hot och inte en allvarlig sjukdom. Obs! Om du får symtom kopplat till hjärtat är det viktigt att du uppsöker en läkare för att utesluta fysisk sjukdom.

Känslor och fysiska symptom under och kring en panikattack är dock ofarliga och går över.

Vad är en panikattack?

En panikattack är utloppet av en eller flera känslor. Känslor som du kan ha burit som emotionellt bagage eller känslor som uppstår vid en feltolkning av kroppsliga signaler. Man vet inte exakt varför man får panikattacker, och inte heller varför de kommer när de gör. Man vet dock att det är vanligt att panikattacker kommer när man börjar slappna av efter en påfrestande period eller när man är stressad.

Vad kan jag göra i stunden?

Vid en panikattack är det bästa du kan göra att att låta ångesten, tankar, fysiska upplevelser och känslor få finnas och ta plats. Försök vara närvarande istället för att fly. Många som har panikångest använder sig av olika säkerhetsbeteenden som att hålla i sig eller andas djupt. Efter ett tag känns det som att du klarade av situationen för att du höll i dig, och andas du extra djupt kan det till och med bli så att du börjar hyperventilera och förvärra din panikattack. Så – var kvar i situationen och släpp taget om dina säkerhetsbeteenden. Då får din kropp en chans att lära om – och se att du klara av situationen och att den inte är farlig.

Vad kan jag göra för att hantera panikattackerna?

Det ska nämnas att professionell hjälp oftast är att föredra för att behandla sina panikattacker. Om du märker att dina ångestsymtom gör att du börjar undvika situationer eller genomlider dem med stort obehag har du sannolikt hjälp av behandling med kognitiv beteendeterapi. Men känner du att din ångest är lindrig och du vill försöka hantera den på egen hand finns här  ett par tips:

• Skaffa information och lär dig att en panikattack inte är något farligt
  • För dagbok och registrera när och var dina panikattacker uppstår för att identifiera om det finns något speciellt som triggar dem
  • Om dina panikattacker uppstår i en specifik och ofarlig situation, fortsätt utsätta dig för den situationen. Och försök att stanna upp och reflektera över din reaktion och dina tankar
  • Läs på om panikattacker för att öka ditt medvetande om du väl får en panikattack
  • Öva på att vara närvarande i dina tankar, känslor, fysiska upplevelser och din ångest

Sammanfattning

Panikattacker är något otroligt påfrestande och skrämmande, framförallt för stunden och ofta även innan och efter då man oroar sig. Det går dock att minska antalet panikattacker och deras intensitet, och i bästa fall, helt bli av med dem. Kom ihåg att alltid fortsätta kämpa för att hitta nya vägar till bättring, på egen hand eller med professionell hjälp. Det är då du kan faktiskt kan börja må bättre. Du kan få kontakt med en psykolog här på Din Psykolog för att börja få hjälp med din panikångest redan i dag.

Referenser