Fobier

Nytt sätt att behandla fobi

By 21 mars, 2022juli 5th, 2022No Comments

Vad är en fobi och när är behandling hjälpsamt?

Fobi är något vi ofta slänger oss med i vardagstal. Så vad är det egentligen?

Som du nog redan har koll på är det när man är väldigt rädd för något specifikt, som ett objekt eller en typ av plats. 

Rädd för något specifikt är väl nästan alla, tänker du kanske då? Och ja, det har du rätt i, de flesta är rädda för något eller några saker och det är därför helt normalt. Att vara rädd betyder inte att man har en fobi.

Rädslan för något övergår i en fobi när rädslan blir problematisk. När du känner så kraftig ångest och är så rädd för ormar att du blir rädd av att se en slingrande rörelse, undviker att se alla filmer där en orm kan dyka upp och har slutat åka till landstället i skärgården för att du skulle kunna se en orm där.

När rädslan har spritt sig så att den begränsar dig och orsakar ett lidande för dig, då har du fått en fobi.När fobin besvärar dig och du vill att den ska sluta besvära dig, så kan det vara klokt att söka hjälp. Det finns en mycket verksam behandlingsmetod, kognitiv beteendeterapi (KBT) med fokus på exponering. Man kan nu använda VR som del i en KBT-behandling. Vi kommer snart att berätta mer om vad det innebär.

Olika sorters fobi

Det finns flera sorters fobier. Man kan egentligen bli fobiskt rädd för det mesta, men det finns några teman som ändå är mer vanliga än andra. Man tror att vissa sorters fobier är mer vanliga för att de tidigare har haft en funktion för vår överlevnad.

Det har troligen varit funktionellt att vara rädd för spindlar, ormar, höjder och blod en gång i tiden. Det kan fortfarande vara hjälpsamt att vara rädd när man befinner sig på en hög höjd där man lätt kan ramla ner, men det är inte hjälpsamt att vara rädd när man tittar ut genom ett fönster på tjugonde våningen. 

Så vilka fobier är mer vanliga?

Fobi för djur
Såsom spindlar, ormar, hundar, råttor och sniglar. Djuret undviks och det finns ofta en rädsla för att djuret ska skada en. 

Fobi för naturplatser
Såsom höjder, grottor, djupt vatten. 

Fobi för moderna platser
Såsom torg, affärer, bussar, flygplan, tåg eller hissar. Man är då ofta rädd för att inte kunna ta sig ut.

Fobi för blod och sprutor
En rädsla för att se sprutor eller blod och för att bli stucken. I en del fall förekommer även svimning i samband med att se blod.

Det finns även många andra fobier. Det här var bara några av de vanligaste.

Behandla med ny teknik

Tekniken utvecklas ständigt och kan användas till många olika saker, bland annat i psykologisk behandling.

Du kanske har hört talas om virtual reality, eller VR? VR blir alltmer använt och många använder nu VR för att spela spel.

Nu har nästa steg tagits. Nu har VR och 360°-video börjat användas vid behandling för fobier. Patienter får titta på inspelade videos på det objekt eller den situation de är fobiskt rädda. De första behandlingsstudierna har lovande nog visat på ett gott resultat.

Det är lätt att se hur VR kan vara hjälpsamt. Det kan såklart vara knepigt att leta upp djupt vatten, insekter, höga höjder, flygplan etcetera för exponering, så då kan videos vara en mycket praktisk och tidsbesparande lösning.

Som patient får man då sätta på sig VR-glasögon och se det man är rädd för på ett många gånger verklighetstroget sätt. Hjärnan tror då att det ögonen ser är verkligt och man kan därför öva sig på att vara kvar i situationen för att lära om till att det man är fobiskt rädd för inte är farligt.

Det är ett såväl roligt som effektivt sätt att få behandling på som troligen kommer bli alltmer vanligt framöver.

Traditionell behandling med KBT

Vad är då traditionell behandling med KBT? KBT med VR kommer med största sannolikhet att kunna ges i större utsträckning i framtiden, men i dagsläget finns det inte så många mottagningar som erbjuder det.

Så om du känner dig besvärad av en fobi och vill ha hjälp att må bättre, kan du uppsöka en psykolog på en psykologmottagning eller digitalt för att få behandling. 

Vilka moment ingår vanligen i en behandling?

  • Kartläggning av situationer då man känt ångest kopplat till sin fobi.
  • Målformulering – sätta de mål som man vill uppnå vid behandlingsslut.
  • Ångesthierarki – det vill säga en lista där man rankat olika ångestväckande situationer kopplade till fobin.
  • Exponering – söka upp och vara kvar i fobiska situationer för att lära om till att det inte är farligt.
  • Vidmakthållandeplan – en plan över hur man kan fortsätta jobba med sin rädsla efter behandlingsslut.

Momenten anpassas efter dina besvär och önskemål. Du har kontrollen och behandlingen sker på dina villkor. Du är expert på dig själv och på hur du fungerar och psykologen är expert på behandlingen och de verktyg du får lära dig. Ni samarbetar och jobbar ihop för att du ska våga närma dig det du är fobiskt rädd för så att du ska kunna göra det du vill göra i ditt liv.

På Din Psykolog jobbar många duktiga psykologer som är vana vid att hjälpa människor med specifika fobier. Om du vill börja jobba med din fobi via meddelandeterapi är du välkommen att skriva ett första meddelande till en psykolog redan nu.