Fobier

Behandla fobi med KBT

By 21 mars, 2022december 1st, 2023No Comments

Fobi och KBT

Undrar du om du kanske har en fobi? Fobi är när du känner en kraftig rädsla inför vissa specifika saker eller situationer. Rädslan uppstår fast situationen objektivt sett är helt ofarlig. Kanske är du rädd för att åka buss, kräkas, se en orm eller ta en spruta.

Så då kanske du undrar om du alltid måste ha det så här, att vissa saker eller situationer ska väcka rädsla eller ångest i dig? Det enkla svaret är nej, det finns god hjälp att få. Behandling med KBT är väldigt verksamt.

Vill du veta mer?

Vi börjar med att utveckla lite kring vad en fobi egentligen är och varför den uppstår. Du känner stark rädsla och får ett kraftfullt fysiskt påslag med flera olika symptom. Ofta får du katastroftankar kring allt hemskt som du är rädd ska hända.

Om du exempelvis är rädd för hundar så är det vanligt att du har katastroftankar om att en hund ska bita dig. Ofta flyr du då från situationen eftersom den är så skrämmande.

Och varför uppstår en fobi? Det kan finnas några olika anledningar.

Det kan vara så att du har en ärftlig känslighet för att utveckla en fobi. Kanske att du har varit med om en traumatisk händelse eller så har du under din uppväxt observerat någon annan som har samma fobi och på så sätt lärt dig att saken eller situationen är farlig. Ibland kanske du inte vet vad som triggade din fobi, och det är också helt okej.

Symptom vid fobi

Det kan såklart skilja sig åt vilka symptom man har. Du kanske inte har alla symptom, men du kommer säkert att känna igen dig i flera symptom. Du kan se att du inte är ensam om att ha de här påfrestande symptomen.

Symptomen kan triggas av att du är nära den sak eller situation som du är rädd för, men de kan också triggas av att du ser det som du har en fobi för på en bild eller på tv. Även tankar på det du är fobiskt rädd för kan trigga symptom.

Så vilka symptom är vanliga när du har en fobi?

• Ångest
  • Rädsla
  • Darrningar
  • Stickningar
  • Gråt
  • Spända muskler
  • Snabb puls
  • Hjärtklappning
  • Tryck över bröstet
  • Svettningar
  • Svårt att andas
  • Muntorrhet
  • Svag i musklerna
  • Magvärk

Som du ser är flera olika symptom vanliga. Så det du känner i din kropp är inte alls konstigt, utan normalt, givet att du är rädd. När vi är rädda brukar våra kroppar reagera precis så här.

När du har en fobi får du sådana här symptom för att du tolkar situationen som farlig. Om situationen då egentligen inte är farlig, blir de här symptomen väldigt ohjälpsamma.

Om du exempelvis ska ta en spruta, är det ju inte alls hjälpsamt att få spända muskler och hjärtklappning.

Men din kropp reagerar som den borde göra om situationen hade varit objektivt farlig. Om du istället höll på att bli påkörd, hade det varit bra att hjärtat snabbare pumpade ut blod och dina muskler spändes så att du snabbt kunde ta dig i säkerhet.

I stunden är det jobbigt att få de här symptomen, men det kan vara skönt att komma ihåg att de är ett bra kvitto på att din kropp fungerar precis som den ska, ifall du någon gång skulle hamna i verklig fara.

Olika sorters fobi

Vi människor känner alla rädsla inför olika saker. Några kommer att utveckla fobier, och då får de rimligen fobier för olika saker.

Vi ska berätta lite mer om några vanliga fobier som kan behandlas med KBT.

Djurfobier
Alltså fobi för djur såsom exempelvis ormar, spindlar, hundar och insekter är en av mer vanligt förekommande fobier. Du kan vara rädd för att komma i kontakt med det djur du är rädd för, men du kan också vara rädd för att se djuret på bilder eller filmer, eller exempelvis se rörelser som påminner om hur en orm rör sig.

Agorafobi
Eller torgskräck, är när du är rädd för att vistas på vissa platser då det kan vara svårt att snabbt fly. Det är vanligt att vid agorafobi vara rädd för att vistas på köpcentrum, i mataffärer, åka buss eller tåg.

Fobi för sprutor eller blod
Det kan bli problematiskt när du behöver ta blodprov eller vaccin. I samband med blodfobi finns det en del personer som svimmar.

Fobi för att vara instängd
Så kallad klaustrofobi. Då känner du en kraftig rädsla för att inte kunna ta dig ut, exempelvis är du då ofta rädd för att åka hiss eller gå på bio.

Kräkfobi eller emetofobi
Du är då rädd för att kräkas. Många gånger är du rädd att du ska tappa kontrollen och kräkas på en offentlig plats.

Behandling med KBT

Nu vet du förhoppningsvis mer om vad en fobi är, vilka symptom som är vanliga och så har du fått exempel på några av de vanligaste fobierna. Nu ska du också få veta mer om vilken behandling du kan få för din fobi.

Fobi är en av de problem som man i forskningsstudier sett kan behandlas med god effekt med hjälp av kognitiv beteendeterapi (KBT).

Så hur går behandlingen till?

• Först får du berätta mer om din fobi. Din psykolog kommer att vilja veta mer om hur just du upplever din fobi.
  • Du kommer att få sätta upp mål för behandlingen – alltså vad du vill kunna göra vid behandlingsslut som du inte kan göra nu.
  • Du kommer att få göra en ångesthierarki och ranka hur mycket ångest olika situationer väcker. Exempelvis kan du då få skatta hur mycket ångest du tror att du skulle känna om du såg en bild på en orm, en film med en om eller en orm på riktigt.
  • Ni kommer att planera för en gradvis exponering. Du kommer att få närma dig de situationer du är rädd för på ett kontrollerat sätt. Du får utmana skrämmande tankar och öva på att vara närvarande i situationen. Med tiden kan du då se att ångesten sjunker, när du lär om till att situationen inte är farlig.

Behandlingsmetoden är i princip densamma med samtliga fobier. Såklart kommer din psykolog att anpassa verktygen till just dig. De behandlingsmål ni sätter upp i början av terapin fungerar som en kompass för att hjälpa er båda ha fokus på det som är viktigt för dig.

Psykologerna på Din Psykolog är mycket vana vid att arbeta med fobier. Du är varmt välkommen att börja skriva till en psykolog och berätta om dina besvär, redan idag.