Sömnproblem

Jag kan inte sova – 5 tips för bättre sömn

By 4 mars, 2022juli 5th, 2022No Comments

Svårt att sova?

Sömnstörningar har blivit allt vanligare. Ca 25% av befolkningen har besvär med sömnproblem flera gånger i veckan och 10% uppfyller kriterierna för insomni.

När man sover dåligt blir man inte bara trött utan i långa loppet ökar också risken för sjukskrivning och att man drabbas för olyckor. 

Det är helt normalt att sova dåligt någon natt per vecka, men om sömnstörningarna blir mer ihärdiga och börjar påverka ditt liv i negativ riktning, då kan det vara bra att försöka göra något åt det.

Här är 5 tips för att förbättra din sömn:

  1. Undvik sådant som piggar upp dig minst 2 timmar innan läggdags. Kaffe, te, choklad och att träna är alltså inte en bra ide innan läggdags.
  2. Etablera en ritual. När det kommer till sömn kan det vara bra med en rutin. Om du gör något nedvarvande och trevligt innan läggdags till en rutin ökar sannolikheten att du kan koppla av när det väl är dags. Du kan exempelvis ta ett bad, läsa en serietidning, dricka varm mjölk eller köra lite lågintensiv yoga eller mindfulness. Det viktiga är att det har en nedvarvande effekt för dig och blir som en ritual innan sängdags.
  3. Träna och håll dig aktiv under dagen, gärna utomhus. Om du är aktiv under dagen så bygger du upp sömnbehovet. Om du dessutom är ute gör ljuset dig mer pigg vilket ökar ditt sömnbehov kvällstid. Se dock upp för att träna för sent. Det tar ett antal timmar innan kroppen går ner i varv efter ett träningspass, varför det kan vara bra att inte träna precis innan läggdags.
  4. Se till att du har de svalt, mörkt och slipper buller (använd öronproppar om det inte går) i rummet där du ska sova.
  5. En störd sömn en natt, ger dig bättre förutsättningar till djupsömn nästa natt. Gå upp den tid du hade tänkt även om du sovit dåligt, detta minskar sannolikheten att du förskjuter nattsömnen framåt på dygnet.

Har du sömnbesvär under mer än en månad och lider av att inte komma till rätta med besvären kontakta då professionell hjälp. Det finns ingen anledning att lida när det finns fungerande hjälp att få.

En introduktion till sömn

Sömnstörningar har blivit allt vanligare. Ca 25% av befolkningen har besvär med sömnproblem flera gånger i veckan och 10% uppfyller kriterierna för insomni.