Artiklar

Knep för sätta mål och lyckas med dem

By 7 oktober, 2021juli 5th, 2022No Comments

Knep för sätta mål och lyckas med dem

Det är hyfsat lätt att sätta upp mål. När vi människor sätter upp mål ser vi ofta framför oss en målbild och uppfylls av en positiv känsla när vi visualiserar vår måluppfyllelse. Men det är inte alltid så lätt att förändra ett beteende, vi människor tenderar att falla för kortsiktiga frestelser istället för att följa långsiktiga beslut. Enligt forskning på University College London tar det i genomsnitt 66 dagar att skapa ett återkommande förändrat beteende, alltså en vana.

Nedan har du knep för att öka sannolikheten att du når dina mål:

1. Besvara frågan varför det är viktigt för dig att uppnå ditt mål. Detta kräver oftast lite eftertanke. Se till att det finns en mening med att uppnå det du önskar. Målet ska gå i linje med vad du värderar som viktigt i livet. Ställ dig frågan: Är detta viktigt och meningsfullt när jag ser tillbaka på mitt liv vid 90 års ålder?

2. Skriv upp ditt mål så detaljerat som möjligt. Gärna så konkret så någon annan skulle förstå precis vad du menar och kunna utvärdera om du nått ditt mål. Var specifik med vad du ska ha gjort för att målet ska vara uppfyllt. Vad behöver du i form av tid, energi eller pengar? Vilken aktivitet måste du stryka för att göra plats åt en ny?

3. Fråga dig själv om det är ett rimligt mål. Sänk ribban om målet känns orealistiskt. Fall inte för frestelsen att sätta ett orimligt mål. Om målet är orimligt kommer du troligen misslyckas, vilket oftast skapar känslor som skam, skuld, ilska och sorg. Kanske får du också mindre tro på dig själv och din förmåga att förändra saker. Så rimliga mål är viktiga!

4. Dela gärna upp målet i delmål. Om ditt mål är att våga prata i grupp inför många personer, kan delmål vara att ta initiativ till att prata med en främling eller säga en mening till två personer.

5. Fundera kring vad som triggar ditt “mål-beteende”. Vilka beteenden måste du utföra för att nå ditt mål? Vad triggar det beteende som du vill utföra? Då behöver du fundera över vad det är som triggar det beteendet. Behöver du exempelvis en påminnelse?

6. Tänk på vad som skulle göra det enklare för dig att lyckas, saker som kan vara belönande. Känner du stolthet när du gör ditt målbeteende, berömmer någon annan dig, får du mer energi eller kan du belöna dig genom att lyssna på din favoritlåt? Kortsiktiga positiva konsekvenser av att du förändrar ditt beteende gör det enklare för dig att fortsätta med dina nya beteenden.

7. Fundera över hinder. Om ditt mål är att lära dig tala kinesiska är det kanske klokt att gå en kurs med andra personer. Är du en socialt orolig person kan ett hinder för att gå kursen vara en rädsla att tala inför grupp. Se till att adressera denna form av hinder. Det kan vara flyktiga tankar, känslor och beteenden som gör att du undviker situationer som du egentligen vill närma dig.

8. Var flexibel och ha tålamod. Livet är trots allt inte lätt att förutspå. Vi har ofta ett ganska svartvitt tänkande när det gäller mål. Detta gör att vi tenderar att ge upp våra mål så fort vi märker att vi inte går i rätt riktning. I forskning har man exempelvis sett att om en person gör ett avsteg från sitt mål genom att exempelvis äta en kaka, så är det hög sannolikhet att denne fortsätter göra avsteg (och äter fler kakor). Detta kallas “what-the-hell-effect”. Lär dig att ett avsteg inte behöver innebära att du inte kan fortsätta försöka nå dina mål. Räkna istället gärna med att du kommer att göra avsteg och att det är ok.

9. Tillåt dig själv att inte sträva. Forskning visar att våra hjärnor behöver “checka ut” ibland. För att uppnå dina mål behöver vi ha tid då vi inte strävar eller försöker prestera. Hjärnan behöver återhämtning och ha kul!

10. Ta hjälp. Engagera en vän, släkting eller varför inte chefen för att hjälpa dig i din strävan.

11. Ge dig själv tid och självkärlek. Acceptera att förändringen tar tid, att det många gånger inte blir som du tänkt dig och uppmärksamma alla saker du gör i rätt riktning. Beröm dina egna framsteg. Tillåt dig att vara glad och stolt, eller ledsen och arg. Observera hur det går utan att döma dig själv, justera vid plan vid behov och fortsätt jobba på.

Om du känner att du skulle vilja ha professionell hjälp att uppnå dina mål för att må bättre psykiskt, kontakta en av våra psykologer på Din Psykolog!

Vill du läsa mer om forskningen kring vanor så finner du den i European Journal of Social Psychology publiceringsår 2010.