Artiklar

Polycystisk ovarialsyndrom

By 23 februari, 2023december 1st, 2023No Comments

Polycystisk ovarialsyndrom (PCOS)

Är en vanlig endokrin sjukdom som påverkar cirka 5-10% av kvinnor i fertil ålder. Det är en multifaktoriell störning som kännetecknas av en hormonell obalans som leder till cystor på äggstockarna, oregelbunden menstruation och fertilitetsproblem.

PCOS-diagnos baseras på kliniska symptom som hyperandrogenism, anovulation och polycystiskt utseende på äggstockarna.

De flesta kvinnor med PCOS har förhöjda nivåer av manliga könshormoner (androgener), vilket kan leda till symptom som akne, hirsutism (överdriven hårväxt) och manlig-mönstrad håravfall. PCOS kan också orsaka insulinresistens, vilket kan leda till viktökning och ökad risk för typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Forskning har visat att det finns en genetisk komponent i utvecklingen av PCOS, men livsstilsfaktorer som kost, motion och stress kan också spela en roll. PCOS är också relaterat till ökad risk för andra hälsoproblem som sömnapné, depression och ångest.

Behandlingen av PCOS fokuserar på att lindra symptom och förhindra komplikationer. Detta kan inkludera livsstilsförändringar som att gå ner i vikt och förbättra kosten, medicinering för att hantera insulinresistens och androgena symptom.

PCOS är en kronisk sjukdom som kan påverka kvinnors livskvalitet och fertilitet. Det är viktigt att kvinnor som misstänker att de har PCOS söker hjälp från en vårdgivare som kan hjälpa dem att hantera sin sjukdom och undvika komplikationer.

Med appen Ovulai får du tillgång till kunskap om PCOS och stöd mellan dina läkarbesök för att på bästa sätt hantera ditt tillstånd