Fysiska symptom vid depression

By 14 januari, 2022december 1st, 2023No Comments

Fysiska symptom vid depression

Känner du att kroppen inte är som vanligt? Är det samtidigt så att du känner dig ledsen och nere? Kroppen reagerar fysiskt vid nedstämdhet och depression, så det är inte alls konstigt. Du behöver vanligen inte oroa dig.

En depression påverkar nämligen hela dig – vilka känslor du har, hur kroppen känns, vilka tankar du får och hur du beter dig. Så förutom att du kanske är ledsen, arg, tänker grubblande tankar och drar dig undan från andra, har du troligen märkt av att din kropp inte känns som den brukar.

Så vilka fysiska symptom dyker vanligen upp när man är deprimerad?

• Trötthet
  • Svaghetskänsla
  • Minskad aptit
  • Ökad aptit
  • Svårt att somna
  • Sover mer och länge, svårt att komma upp på morgonen
  • Känner sig inte utvilad när man vaknar
  • Minskad sexlust
  • Värk, exempelvis i rygg, nacke, huvud eller axlar
  • Magbesvär

Som du ser kan man ha flera olika fysiska symptom vid depression. De flesta har åtminstone några av symptomen. Man kan också känna igen sig i nästan alla symptom. Vanligen har man fler fysiska symptom, ju djupare depressionen är.

Kanske att du har tänkt att symptomen är helt separata från depressionen. Men kom de samtidigt kan de mycket väl höra ihop.

För många kan det vara svårt att våga berätta för andra om sina kroppsliga symptom. Man kan känna skam kring att kroppen inte fungerar som den brukar. Bemöt nu gärna eventuell skam med vetskapen om att det är vanligt att ha sådana symptom och att det inte är något som du har gjort fel, det är hur din kropp reagerar som avgör vilka symptom du får.

Många kan ha svårt att berätta om exempelvis minskad sexlust. Försök våga göra det. Din psykolog vill veta om det för att kunna stötta dig i hur du ska hantera det. Och din läkare vill veta om det för att kunna hjälpa dig.

Det kan såklart också vara hjälpsamt om du är i en relation att berätta om minskad sexlust för din partner, och samtidigt passa på att berätta att det är vanligt vid depression. På så sätt kan ni hitta nya vägar framåt för att måna om ert sexliv. Så kan det hjälpa er relation framåt.

De här symptomen brukar förbättras i takt med att du kommer ur din depression, antingen med hjälp av psykoterapi eller läkemedel. När nedstämdheten lättar brukar kroppen hänga med på tåget tillbaka till ditt vanliga jag.

Det är också många av dem som får en depression som samtidigt har utmattningssyndrom, då brukar man få fler, och lite andra, kroppsliga symptom.

Vilka kroppsliga symptom kan man få vid utmattning?

• Ljudkänslighet
  • Ljuskänslighet
  • Bröstsmärtor
  • Upprepade infektioner

Om du känner igen dig i något eller några av de vanliga fysiska symptomen på utmattning bör du nämna det för din psykolog eller läkare. Vanligen bör symptom som är tecken på utmattning undersökas av en läkare, för att kunna utesluta andra orsaker till symptomen.

Obs! Om du är orolig över nya fysiska symptom, är väldigt trött eller på kort tid har gått ner eller upp i vikt är det klokt att kontakta en läkare för att få en bedömning. Läkaren kan då exempelvis ordinera blodprover